Saturday, May 16, 2015

Melancong ke Guangzhou hari ke 2...misi mencari Fan Bing Bing

Udahnya semalam tidur kesejukan dan kekenyangan dan jaga pagi ni jam 6 pagi sejuk meresap ke tulang hahaha
dah tebiat aku ambik gambor pepagi...ini jam 7 cam tu..sejuk keding.....dan jerebu

Pagi ni breakfast adalah dim sum...yea lama x makan dim sum ayuh semua

yg ni post depan hotel...notis ..kat china ni mesjid pun depa panggil temple

suasana pepagi di guan ta road

sebenarnya restoren yg kami akan per ber " dim sum" ni dekat kawsan ni gak..jarak perjalanan dalam 400 meter mcm tu
keter polis china

di kedai dim sum

Apa jadi lepas berdim sum semua... perut aku memulas mulas..bukan sebab dim sum..dim sum tu sedap hingga menjilat jari...aku rasa sakit perut sebab mungkin sebab waktu sarapan lambat hehehehe. Akibatnya kena balik bilik ....geng lain mesti tarik muka sbb aku lambat...bersambung

Iklan lagi.................sabor la semua

Okey okey..aku mintak maaf bebanyak sbb x terupdate blog... Fan Bing Bing pun dah kemana..campur stok travel kat 3 tempat lagi ni..bila la boleh update...apapun tahap vitamin Rajin baru mula nak bertambah jadi banyakkan sabor ye...Apa apa pun aku bagi iklan sat sebab nak bagi bertambah vitamin Rajin ni... apapun layannnnsss

Kalau rajin kliks la iklan ...kalau x rajin..harap bersabor lah yer

Friday, February 20, 2015

Melancong ke Guangzhou.....misi mencari fan bing bing

Ini ada satu cerita...nak tau?..x yah tau pun xpa..hehehe..sbb citer srupa citer filem hongkong minus jackie chan dan kungfu...sebenarnya xda plan pun geng nak pi Guangzhou..tapi TERBELEK  hari cuti2 Malaysia jadi TERBELI tiket pada coti panjang Thaipusam day...arghhhhh sudahnya kena buat misi baru...tapi ada apa kat Guangzhou? selain shopping mopping.. aku personally pokai tahap impak maksima, jadi shopping boleh mampu tengok jer,...makan? Guangzhou mmg fames ngan makanan dia...bolehlah makan sikit2...hehehe makan banyak gak....orang dia?....jadi kita tengok orang China sambut raya dia..... hmmm jadilah tajuk dia MISI MENCARI FAN BING BING....sapa fan bing bing?...ngko orang tanya pokcik google lah jer...
flight dari Penang jam 6 pagi..transit KLIA...sunrise dari seat

Flight jam 6 pagi dari Penang transit KLIA..dan sampai ke Baiyun Airport Guangzhou jam 1 tgh hari...kat Penang jumpa ngan grup opis lama ..depa nak pi HongKong...jejak kasih sekejap gak hahaha
ini masa nak landing kt KLIA...awam kumulus nimbus..hehehe aku hentam ja

yeye dah nak boarding..flight penuh siot...heran gak mcm mana MAS rugi...banyak faktor rugi lain ni

inilah dia pesawatnya tuan puan nampak lapisan awan tu

hmmm makanan aku dlm pesawat menuju Guangzhou...nasi lemak sambal udang..bab nasi lemak ni Airasia menang, bab yang lain Mas menang..sebab aku leh refill ngan makan dua kali...hehehe mampuih nak buat cam tu kt Airasia...hehehe timokasih banyok2 pokcik ucapkan pada Mas sbb paham tahap kelaporan pokcik peringkat jingga ni

Sudah selesai makan. layan citer filem lak...maklumlah kt 3 jam lebih gak nak sampai Guangzhou, sambil tu sembang2 ngan stewardess Mas...
inilah suasana kt luar Baiyun Airport Guangzhou..suhu dalam 10 darjah..berjerubu

orang Guangzhou pertama kami jumpa ..namanya Andy..sekali nampak cam orang Msia..sedang post gambor sama Pak Syed untuk casting citer kungfu yg akan dibuat kat Kampung Dusun hahahaha.. Andy bagi rasa Pak Syed hisap rokok cina..terus ketagih pak syed rokok cina ni...tahap nikotin ekstremm

Pas jumpa Andy ni kami naik transportation ke Jiamei Hotel dkt Ximeikou Guangzhou Metro

ini lobby hotel...lobby ? bolehlah..bajet hotel

sepanjang jalan banyak halal food

pemandangan bertentang hotel Jiamei

sebab halal food banyak sbb Masjid opposite hotel..masyarakat muslim ramai kat sini

lagi gambor dekat hotel

Selepas dah masuk bilik..kami berehat sebentar..try adjust tv..tapi lansung x kluar gambor..cam mana ni ..roper fan bing bing pun hafal lagi..kang terserempak tgh jalan kan rogi...
tilam amatlah keras sekali..x leh nak lapping lebih hehehe..tapi tidur dengkur x hingat

nampak tahap kesemakan bilik..dok pulas tv tu x kluar gambor...tapi x tahan ada bunga plastik..cam rumah dolu dolu..satu lagi cerek letrik tu ada kisah kegelian tersendiri hahaha

Selesai pengelidahan bilik oleh CSI, maka acara berikutnya..acara makan...Kami makan kedai kt sebelah jer..kedai nama No Gostan..ops...Nur Bostan . kalau dah masuk x leh gostan dah
aku order nasi goreng telur....banyak siot jenuh nak habiskan...choiii..tau2 habis ja

ngko nampak tu...habis semua...dan ayaq peach tu mmg sedap

betrentang Nur Bostan ni...adalah Masjid

Apabila kenyang perut pun hati ada sukalah....tapi sbb mata x cukup tidur dan jam baru pukul 3 ptg, kami melakuka acara wajib tidur hehehe...dan kemudian jam 4 ptg kami gerak ke Jalan Beijing Road ( kat sini panggil Beijing Luo) untuk acara coci mata.dan melakukan misi pertama mencari fan bing bing...layansss gambar

tapi sebelum ronda2 kami pakat beli kismis,kacang,kurma...depa la ..aku kenyang rasa saja

pas tu..tgh jalan2..jumpa amoi juai buah cherry..beli lagi

pas tu jumpa KFC  ehh bukan ntah ayama apa ntah..tapi kat Guangzhou ni fried chicken dia juai semua..dari kepala ayam sampai kaki ayam semua depa fried...untuk jawab soklan peminat..kami x beli hat ni hehehe

orang ramai dah

menuju ke puncak?

x sampai puncak lagi..pose pose dulu

jumpa kedai ni balabala....mmg bala la tempat shopping ni

sebelah bala bala...jumpa aiyaya

nampak iklan adidas..pas tu atas dia brucee lee..ni bruce lee fried chciken

dah sampai ouncak..beijing lu road

manusia manusia dimana mana

sbb cuaca sejuk bunga2 segar banyak..cume rakyat guangzhou semua rupa cam x mandi..x kata lan kan sejuk yg amat

kat cermin tu ada peningallan artifak sejarah

yg tu balai polis begerak

bangunan lama tgh dipelihara

Pas tu..kami balik sbb cuaca makin sejuk dan hari dah nak malam..tapi sebelum acara beradu..kami pi makan dinner di Nur Bostan sekali lagi

kali ni kami makan roti ngan daging cincang pastu sayur sayuran untuk menjaga kejelitaan di Guangzhou hahaha

tapi yg ni x hingat dah....kambing skewer..lazat hingga menjilat besi

yg ni ayam skewer...fuhhh kena ngan teh panas mmg dasyat sedap

Sekali lagi...perut kenyang suka hati..balik bilik suhu dah sampai 10 darjah sejuk gila, nasib baik tv leh tengok..cuma ada 1 channel saja english yg lain bahasa cina
Jadi sekian untuk hari pertama di Guangzhou...tunggu episod mencari fan bing bing seterusnya

Kita berehat sebentar...iklan jap

iklan lagi...sorry

Saturday, February 14, 2015

Melancong ke Bangkok...Bangkok Dangerous hari ke 4

Hari ke 4 di Bangkok....flight ke Hadyai jam 4 ptg lebih kurang, jadi selepas breakfast segala macam trip seterusnya adalah ke ChaTuChak Market....
who want to touch the dog...atau who left the dog out.....anjing ni sambut kami check out pepagi....ni anjing ke2 kami jumpa pakai baju kat Bangkok

Himpunan segala beg..aku x masuk pasat chatuchak...aku nak feel cam omputih lepak kat taman dia sambil ushar orang ramai...atau orang ramai ushar aku hehehehe

beginilah suasana taman pasar chatuchak..untuk trip akan datang aku akujanji akan bawa geng teroka sepenuhnya pasar chtatuchak

kat taman ni ada orang, dan orang dan burung dan burung tapi angin dia sepoi sepoi bahasa siam gak la..sejuk mata memandang

Lama x lama dekat 2 jam gak kut ahli geng meneroka dalam pasar chatuchak...sbb aku dah berkali kali sampai aku cam x  excited hehehe..sbb aku tau darjah kepanasan dalam pasar tu suhu dalam 30 darjah tapi feel mcm 50 darjah celcius...jadi akibat dan iktibar..kena repeat Bangkok sekali lagi...hehehehe

Pas tu kami naik bas ke airport dan pendek cerita kami sampai hatyai jam 6 cam tu...kemudian diberitahu bahawa pengangkutan ke Msia habih....jadi kami tidoq semalam di Laddu Guesthouse dan esoknya kami ke Danok naik tuk2 dan sampai ke Bukit Kayu Hitam tgh hari....dari situ kami naik kereta anggota geng lain yg ready ambik kt borders..sudahnya kami sampai destinasi lebih kurang jam 4 petang...
Lain mcm speed nak habih entry blog kali ni sbb dok tengok entry lain x tulis lagi...

Sepatah kata, aku ingin memohon maaf banyak2 kepada anggota geng trip ni sbb banyak buat keputusan saat2 akhir, pada semua la...cikgu rashid, kak habsah, en jamil, azizi dll...maaf maaf maaf
berapa banyak maaf daaa....nak repeat..boleh aja......hubungi kami di email melancongbajet@gmail.com atau 012-5439450... wasalam

Thursday, January 1, 2015

Melancong ke Bangkok...Bangkok Dangerous..hari ke3

Kita pun bangkit la pada hari ketiga jam 7 pagi...terpacak kat restoren sbb nak breakfast awal..nak ligan kereta api ke Kanchanaburi...tgok2 restoren x buka lagi...tapi x lama adala dalam 5 minit..buka la....ari ni sarapan nasi putih ngan tomyam ayam, pas tu sayur paprik, moi siam   dna segala salad, buah, roti dll....sedap tomyam dia cuma pedas sangat , takut cerry berry dlm keter api nanti..dah la nak naik kelas 3...x tau rope bentuk toiletnya..ayaq confirm xda hahahha..tunggu punya tunggu , cikgu rashid ngna kak habsah turun, tapi yg lain x turn...depa turun genap2 pukul 9...hehehe...kena tukar plan B..x jadi naik keter api tapi kena naik van ke Kanchanaburi...Van ke Kanchanaburi kos 130 bhat sorang..kalau naik keterapi kos 100 bhat sorang...layan gambors
sesak di kota bangkok...pemandangan dari van..aku dok kat depan

jambatan yg mcm kt kl....

lori bawa tebu untuk diproses

Sebenarnya van kami ni bukan van ekspress...sekejap berenti ambik penumpang sekejap turun penumpang..sudahnya bajet 2 jam perjalana  jadi 4 jam perjalanan...start pukul 10 sampai pukul 2....tapi jalan nya elok ,cuacanya panas dan awek siam pun lawa yang naik van kami hehehe....cuma aku x tahan drebar siap pakai tie tapi cara dia ikat tie dia mmg lawak..pas tu baju short sleeves lepas luar...cam kartun gak..satu lagi..dia ni sat2 sembang thai ngan aku..aku diam saja..lepas tu dia cakap balik ..sat2 cakap thai ...agaknya muka aku cam siam dah kut....
sampai saja di pekan kanchanburi kami ambik tuk tuk ke jambatan

photograph the photographer

en jamil..tgh pose atas jambatan

view cantik atas sungai kwai(orang sebut kwae)

view disebelah lagi satu

ada kuil buddha disebelah sungai

ramai orang atas jambatan

ehh..jepun xbalik lagi

panas....tapi teduhan pokok meredupkan suasana

Pas tu kami gi makan...ada peniaga islam kat jambatan ni..sedap gak..dan lebih murah dari Bangkok..dan kalau nak beli t shirt ka,souvenier ka..Kanchanaburi ni lebih murah dari Bangkok..cuma pilihan x banyak saja
restoren terapung..ramai orang terutama mat salleh..next trip kita duduk rumah rakit pulak

inilah stesen kereta api jambatan maut tu

lepas penat berjalan. ni kawasan berehat

Kami kemudian balik kembali ke pekan Kanchanaburi dan ambik van balik jam 5 ptg..nasib baik van ni x banyak ambik orang dan sampai kat Bangkok jam 7.30 mlm cam tu
Selepas sampai kami ke Farida Fartonee untuk dinner
Pas tu kekenyangan kami balik terus kat hotel sebab esok last day di bangkok ..bersambung